Forebyg ondt i ryggen

Mange mennesker har problemer med ondt i ryggen. Det kan være rigtigt træls, og hæmme ens hverdag meget. Derfor er det også vigtigt at forebygge ondt i ryggen. Det kan man gøre på mange måder, og det er vigtigt at finde det som virker for dig. Man skal også huske at gå til lægen, hvis man mistænker at der er noget alvorligt galt.

Få motion ind i hverdagen

Det vigtigste når man skal forebygge ondt i ryggen er motion. Du kan få motion på mange måder, men det kan være svært at få sat tid af til det i en travl hverdag. Derfor er det en god ide, at du får motionen inkorporeret i din hverdag. Det kan eksempelvis være ved at du cykler eller går på arbejde. Det kan også få et hæve-sænke-bord. Det kan hjælpe dig til at stå mere op. Og på den måde træner du ryggen.

Du kan købe borde på https://www.lomax.dk/moebler/skriveborde/haevesaenkeborde/. Du kan også få en motionscykel på dit kontor. Så kan du cykle i dine pauser, og du kan få et sundt afbræk fra arbejdet. Det vigtigste når du skal bevæge dig mere i hverdagen, er at du tænker over det. Det er de små ting, som at tage trappen i stedet for elevatoren, der gør forskellen.

Holdning er vigtig

Mange for ondt i ryggen fordi de har en dårlig holdning. Det kan du sagtens undgå, hvis bare du tænker lidt over det. Du kan selv købe en yoga-bold eller en god kontorstol. Begge ting kan hjælpe dig med at sidde mere ret op. Når du skal have en bedre holdning, er det vigtigt at du er stærk i både mave og ryg. Derfor skal du huske at lave styrketræning for ryggen og maven engang i mellem. Dårlig holdning kan afhjælpes, hvis du husker at tænker over at rette ryggen.