Er du træt i din hverdag? Har du ondt i kroppen? Kan du mærke et pres eller måske begyndende stress? Så er det på tide, at du begynder at fokusere på, hvordan du skaber et sundere ‘jeg’. Men hvordan gør du det? Det kan du finde inspiration til i denne artikel, hvor du finder tre tips til hvordan.

Sørg for at få løsnet godt op i kroppen

Først og fremmest er det vigtigt, at du får fjernet spændinger og smerter fra din krop. Dette gør du blandt andet ved at få løsnet op. Du kan løsne op i din krop på flere forskellige måder. Du kan gøre det selv ved at dyrke yoga jævnligt eller strække ud på normal vis. Dette kan du gøre hjemme i stuen eller på hold i fitness- eller yogacentre. 

Du kan også få hjælp af professionelle til at løsne op. Du kan blandt andet prøve dig ad med en massør eller fysioterapeut. Rigtig mange mennesker benytter også akupunktur. Læs mere om akupunktur her.

Tag dig tid til dig selv

Du kan forebygge sådan noget som begyndende stress og øget pres, ved at sørge for at du tager dig tid til dig selv. Det vil sige, at du skal sørge for at sige fra til ting, som du ikke kan overskue eller ikke har lyst til – også selvom du er bange for at gå glip af noget. Tag en fridag  i ny og næ, når du kan mærke, at det hele bliver for meget, og fokuser i stedet på de ting, som du kan lide at lave. Hvis du kan lide at læse, så sæt dig med en god bog. Elsker du at lytte til musik, så skru helt op for anlægget. Nyd dine hobbyer og brug masser af tid på dem, hvis det gør dig glad.

Dyrk motion og spis bedre

To af de ting der i større eller mindre grad kan hjælpe på alle de problemer, som blev nævnt i indledningen, er at dyrke motion og spise bedre. Selvom det er hårdt i øjeblikket, du dyrker motion, har din krop det utrolig godt bagefter. Sørger du for at dyrke motion jævnligt, vil du mærke, hvordan din energi og dit overskud stiger i hverdagen. Du skal dog sørge for at passe på dig selv, når du dyrker motion. Tag det i dit eget tempo og lyt til din krop. På den måde bliver det ved med at være sjovt.

I forhold til at spise bedre, er rådet meget enkelt: Skru op for grøntsagerne og ned for de søde sager. Gør du dette, vil du opleve et energiboost, og at din krop føler sig bedre.