Mange har for vane at give op på den sunde livsstil når arbejdsdagen endelig er ovre og sofaen kalder. Det bliver ofte med en stor skål slik eller noget sodavand, og disse indgroede vaner kan være svære at slippe af med. Men mange har også et ønske om at ændre de dårlige vaner og tage hul på en helt ny og sundere livsstil. At nå til erkendelse af, at en livsstilsændring er nødvendig, kan være en krævende proces, men den er altså ikke helt umulig. Her finder du 3 tips til hvordan man kan komme i gang med at ændre livsstilen, og finde gode alternativer til de dårlige vaner.

Sunde alternativer til dårlige kostvaner

Når man gerne vil ændre på sine kostvaner, kan det være svært at vide hvor man skal starte. Er man eksempelvis bundet af den klassiske trang til søde sager, kan det være en god idé at kigge på sukkerfrie produkter som et alternativ til slikposen. Fordelen ved sukkerfrit slik er, at de typisk indeholder færre kalorier, end det slik man normalt køber der består af hvidt sukker. Det er altså stadig muligt at tilfredsstille den søde tand, og på samme tid skære ned på kalorierne. I modsætning til sukkerfrie produkter, fylder sukker dig med tomme kalorier, som i sidste ende ikke gør noget godt for kroppen. Det er dog vigtigt at huske på, at selvom produktet er sukkerfrit, er det altså ikke ensbetydende med at det ingen kalorier indeholder. Man kan desuden opleve mavekneb, hvis man spiser store mængder af sukkerfrit slik. 

Motion og sport

Motion er rigtig vigtigt for både kroppen og det mentale helbred, men det kan være svært at komme i gang med at motionere. Langt de fleste får dårlig samvittighed, fordi de ikke får trænet og vælger derfor at give helt op. Men hvis man gerne vil ændre sin livsstil, er sport og motion en vigtig faktor. Inden man kaster sig ud i et større projekt er det vigtigt at man vælger en motionsform, man godt kan lide, og som passer ind i skemaet. Man er nødt til at forholde sig realistisk til sine mål, så man ikke bliver presset og springer løbeturen over. Start med at gå ture med familien, hunden eller vennerne for at få pulsen op og komme ud i det gode vejr. Derefter kan man altid udfordre sig selv med en anden slags motion!

Hav tålmodighed og vær realistisk

Når man gerne vil ændre sine dårlige vaner, sker det altså ikke natten over. Det tager tid og er ofte hårdere end man forestiller sig. Mange dårlige vaner er forbundet med mad og fysisk aktivitet, som er blevet en del af hverdagens mange rutiner. Derfor kan det også være svært at give slip på disse vaner. Men lærer man at acceptere, at tingene tager tid, er man allerede godt på vej. Det er vigtigt at man ikke straffer sig selv, hvis man falder i – men i stedet hopper op på hesten igen og fortsætter mod sit mål.