Vil du sove godt om natten, kan du med fordel vælge sengetøj af bambus. Det er silkeblødt at sove i og nogle af de kvaliteter sengetøjet har, er at stoffet er svedtransporterende, virker kølende på varme nætter og luner når det er koldt. Er du særlig sensitiv eller allergiker, er bambussengetøj noget af det bedste du kan vælge for dit velvære.

Sengetøj af bambus har længe været populært i andre lande. Især USA har tidligt fået øjnene op for de mange fordele du kan have af at sove med bambus sengelinned. Indenfor de seneste år har denne sunde trend heldigvis fundet vej til Danmark, og der er allerede mange, der har taget de mange fordele bambussen har til sig. Især allergikere og de med følsom hud, er særligt glade for bambusfibrene i sengetøjet.

En god søvn er godt for hjernen og kroppen, det er der vist ingen, der er i tvivl om. Men for at du kan sove godt, skal din krop og hud også behandles ordentligt. Har du allergi, eksem eller sensitiv hud, kender du sikkert til at sengetøjet hurtigt føles klamt, fugtigt, støvet og tungt. Allerede efter et par nætter. Det undgår du, hvis du siger ja tak til et køb af bambus sengetøj.

7 fordele ved sengetøj af bambus

At vælge sengetøj af bambus er et stort skridt på vejen til velvære og bedre søvn. Det silkebløde sengetøj er lækkert at ligge i og listen med de mange fordele bambusfibrene har, vil nærmest ingen ende tage. Vælg især det bløde og lækre sengetøj, hvis du har særlig følsom hud, har allergi, eksem eller lider af nattesved.

Her får du 7 af de største fordele ved bambus sengetøj:

  1. Blødt sengetøj: Sengetøj af ren bambus er lavet af de blødeste bambusfibre, derfor er sengetøjet blødt som silke. Det bliver ikke stift og kradsende, det forbliver blødt – også efter mange vaske.
  2. Lette materialer: Bambusfibren er meget let, og derfor vil sengetøjet føles lettere end andre typer linned i grovere materialer.
  3. Antibakterielt: Bambusfibrene i sengetøjet er naturligt antibakterielle. Det er en fordel hvis du er allergiker, har sensitiv hud, eksem eller har diabetes.
  4. Farvel til støvmider og pollen: De fantastiske bambusfibre har indbygget antibakterielle egenskaber, der holder støvmider og pollen nede. Dit sengetøj vil føles frisk og rent og du behøver ikke være nervøs for den natlige snue, som mange allergikere kender til.
  5. Sov tørt og undgå nattesved: Sengetøj af bambus holder dig tør mens du sover. Det absorberer og transporterer fugt og sved væk fra kroppen, og derfor vil dynen ikke føles klam og fugtig i løbet af natten og sengetøjet vil hele tiden føles behagelig mod huden. Faktisk kan bambusfibrene suge fugt væk op til syv gange bedre end bomuld kan gøre det.
  6. Temperatur regulerende: Bambus sengetøjet er åndbart og varmeregulerende, og er derfor køligere om sommeren og føles lunt om vinteren. Et par graders regulering i begge retning har stor betydning for din søvn og for om du kan sove uforstyrret.
  7. Miljørigtig: Bambus er den plante i verden, der vokser hurtigst. Derfor bruges der ingen pesticider og gødning når bambussen dyrkes.

En god søvn er vigtigt for din hjerne og generelle sundhed

Det er ikke kun fordi at bambus sengetøj er blødt, at du skal vælge det. Du skal vælge det på grund af de mange fordele som bambusfibren i sengetøjet har, og som alle i sidste ende er med til at give en mere rolig, ensartet og uforstyrret søvn. Det hjælper ikke at ligge i sengen i 8 timer, hvis du vågner mange gange på grund af nattesved, fordi du klør eller fordi du ikke kan få luft. Din søvn skal være af god kvalitet – og derfor skal du også investere i sengetøj af høj kvalitet. Det giver dig den bedste søvn i sidste ende.

At få en god nattesøvn er ikke kun vigtigt for din generelle sundhed og for hvor frisk du føler dig næste dag. Det har også indvirkning på, hvor godt du kan præstere … det handler nemlig om din hjerne.

Søvn fjerner nemlig skadelige affaldsstoffer fra din hjerne. Hjernen er pakket ind i en væske, der kaldes cerebrospinalvæske. Den kan, langs vores blodårer, glide ind i hjernen og suge alle affaldsstofferne ud af dine hjerneceller. Herefter bliver affaldsstofferne transporteret ud i dine blodbaner og væk.

Men … det sker kun når vi sover. Derfor er det vigtigt, du får nok af den gode søvn.

Dine hjerneceller skrumper en lille bitte smule, når du sover, og det gør, at der bliver fin plads til, at væsken kan trænge ind langs blodårerne. Alle de affaldsstoffer du opbygger og samler sammen i løbet af dagen, bliver renset ud om natten, fortæller hjerneforsker Jeffrey Liff.

Jeffrey Liff understreger, at det ikke er bevist, at søvnmangel er en direkte årsag til Alzheimers. Han fortæller samtidig, at mangel på søvn kan fremskynde udviklingen af sygdommen hos personer, der i forvejen er ved at udvikle symptomer på sygdommen. I nogle af sine forsøg har han vist, at hvis søvnkvaliteten forringes eller hvis der fjernes for mange søvntimer fra forsøgspersoner, så kan det være medvirkende til at sætte fart på denne proces.

Den viden er måske værd at huske på, inden du næste gang lirer kommentaren af: ”Jeg kan sove, når jeg bliver gammel …”