Selvom det kan være svært at se i øjnene, så burde langt de fleste af os nok genoverveje vores livsstil. Flere og flere danskere får livsstilssygdomme som følge af dårlige og usunde vaner, som kan give problematikker senere i livet. Derfor kan det være en rigtig god idé at tage et ekstra godt kig i spejlet og spørge sig selv, om du virkelig er den sundeste udgave af dig selv. 

Det behøver ikke nødvendigvis dreje sig om vægt, men i højere grad om hvordan du behandler din krop. Den skal være med dig hele livet, så derfor er det vigtigt, at du behandler den derefter. Det kan dog nogle gange være svært at finde ud af, hvad det egentlig betyder at leve sundt. Derfor har vi herunder samlet nogle gode pejlemærker, som du kan bruge på din vej mod et sundere liv. 

Kan du skelne mellem fup og fakta?

Når man træder ind i sundhedsverdenen, vil man blive mødt af uendeligt mange mennesker, hjemmesider og blogs, som hævder, at de har knækket koden til det gode, sunde liv. Mange af dem prædiker diæter eller slankepiller, som angiveligt skal hjælpe dig med at tabe dig på rekordtid. 

Det er dog vigtigt, at du finder sider, som du faktisk kan stole på, til at guide dig gennem sundhedsjunglen. Det kunne eksempelvis være Fitpilot, som fungerer som en guide gennem alle facetter af sundhed. Husk frem for alt at være kildekritisk og ikke tro på alt, hvad du læser, selvom det fremstår troværdigt nok. Der findes ikke én rigtig løsning på sundhed, hav altid det in mente. 

Sundhed handler både om krop og sind

På din vej mod et sundere liv, kan man hurtigt komme til at fokusere meget på kroppen. Er den slank nok? Er den stærk nok? Fungerer den som den skal? Men mange glemmer at tænke på deres mentale sundhed, når de indgår i en livsstilsændring. Det mentale har nemlig rigtig meget at sige, når det drejer sig om overskuddet til at spise sundt og bevæge sig.

En stor del af den mentale sundhed handler om selvbillede og selvtillid. Hvis dit mål med en sundere livsstil er at tabe dig, fordi du synes, at du rent kosmetisk er for tyk, så kan det være en bremseklods i din proces. Det skyldes, at du går rundt med dårlig selvtillid, fordi du føler dig forkert, hvilket kan give dig store problemer på din vej mod sundhed. Manges spisevaner styres nemlig af deres følelser, så hvis du hele tiden går rundt og er lidt ked af det, så vil det ofte vise sig i dit spisemønster. 

Husk det er en livsstilsændring

Det bedste, du kan gøre i starten af din proces, er at holde dig langt væk fra alle former for diæter eller mirakelkure. Selvom det lyder fristende kun at spise suppe i tre måneder og så tabe sig 10 kg., så er det på ingen måde en holdbar løsning. Du vil tage det hele på igen, så snart du begynder at spise normalt, og så er du lige vidt. 

Du skal betragte det som en justering af dine vaner, som skal ske langsomt og gradvist. Start med helt små ting, som du ikke føler er den store ændring, og bevæg dig så langsomt fremad. Lad være med at slå dig selv i hovedet, hvis du falder i engang i mellem. En dag fyldt med sunde vaner er aldrig dårligt givet ud. Ikke engang hvis du glemmer vanerne igen dagen efter.