Da coronaen ramte det danske samfund tilbage i foråret 2020, blev mange mennesker sendt hjem for at arbejde, og den tendens ser ud til at være kommet for at blive.

I hvert fald har mange danskere nu fået implementeret en reel hjemmearbejdsplads, men det er ikke alle, der har sundheden på plads i den forbindelse.

Det kan være et stort problem, hvis den side af sagen ikke følger ordentligt med, da det kan give en række fysiske og måske endda mentale problemer – så her kommer et par tips til, hvordan man kan øge sundheden på sin hjemmearbejdsplads.

Synet er vigtigt

Først og fremmest skal man sørge for, at man ikke overbelaster sit syn, hvis man som mange andre sidder foran en computerskærm hele dagen.

Skærmbriller er til dig der sidder meget ved computer – det er en kvalitetsfyldt, specialdesignet brille, der yder den bedst mulige beskyttelse mod en eventuel overbelastning af øjnene og de følgeskader, der måtte komme.

En skærmbrille er rigtig god for sundheden i den forstand, at den har en særlig prioritering af synsfelterne, så man opnår den størst mulige frihed på sit arbejde.

God ergonomi

Andet punkt på listen er efterhånden kommet mange for øre, men det gør det på ingen måde mindre vigtigt.

Det drejer sig om gode ergonomiske forhold, og det er i sandhed alfa og omega, hvis man arbejder hjemme i mange timer om dagen.

Ordentlige møbler og sunde arbejdsstillinger er nøgleord i den sammenhæng, for sidder man bare og falder sammen på en spisebordsstol, vil man have langt støtte risiko for at opleve gener.

Derfor bør man få sin arbejdsplads til at skaffe én de nødvendige møbler som en kontorstol og et godt skrivebord, og kan man ikke få det gennem sin arbejdsgiver, må man selv punge ud.

Sørg for at gå og stå

Tredje og sidste punkt på denne liste går i al sin enkelhed ud på, at man skal sørge for at gå og stå i løbet af sin arbejdsdag.

Det er ikke alle, der kan arbejde effektivt og samtidig stå op, og det er heller ikke noget problem i sig selv.

Er det tilfældet, kan man nemlig gøre sig selv og sin sundhed den store tjeneste at rejse sig op og gå lidt et par gange i timen.

Følger man de tre ovenstående punkter, vil man helt sikkert takke sig selv på den lange bane.