Rigtig mange danskere døjer med allergi, forkølelse, kløe og andre former for fysiske overfølsomheder. Dette kan skyldes mange ting, men én af de store syndere er dårligt indeklima. Vi befinder os dagligt mange timer inden for i vores bolig, og derfor er det afgørende, at vi gør de fysiske rammer så sunde som overhovedet muligt.

Døjer du også med sundhedsmæssige problemer, og vil du gerne optimere det indendørs klima i din bolig? I så fald er du landet det helt rette sted. I denne artikel giver vi dig tre hurtige råd til, hvordan du gør din bolig behagelig og sund at være i – til gavn for både din fysiske og mentale velvære.

1) Indret din bolig på den grønne måde

Det første gode og meget simple råd er at invitere naturen direkte ind i din bolig. Dette skal forstås således, at du med fordel kan integrere grønne planter, små træer, blomster og lignende grøn vegetation i din boligindretning.

De grønne planter tjener for det første et æstetisk-visuelt formål som dekorative elementer i din indretning. Men for det andet tjener de også til et sundhedsmæssigt formål, da planterne er med til at rense luften og optimere indeklimaet betydeligt.

Kort sagt: Indret din bolig på den grønne måde – din krop vil takke dig på sigt.

2) Giv boligen et friskt pust – dagligt

Et andet nemt og meget lavpraktisk (husmor)råd er at lufte ud i din lejlighed eller dit hus – hver dag. Alle undersøgelser og studier påpeger, at frisk luft fra naturen gavner indeklimaet. Så husk at åbne altandøren eller døren til terrassen af og til, da det skaber god luftcirkulation og udskifter den “gamle” luft med nye forsyninger.

Med andre ord: Giv din bolig et friskt pust dagligt – og gerne flere gange om dagen, hvis det er muligt.

3) Skift dit sengetøj, og luft puderne jævnligt

Det tredje og sidste råd omhandler specifikt soveværelset. Soveværelset er faktisk det rum i boligen, som vi mennesker bruger allermest tid i. Din seng og sengetøjet udgør de fysiske rammer, der skal give de optimale betingelser for den gode nattesøvn og kroppens nødvendige restitution.

Derfor er det bogstaveligt talt sund fornuft med jævne mellemrum at skifte dit sengetøj, rengøre din seng og lufte dine dyner og puder. På den måde kan du forebygge snavs, skidt og ophobning af husstøvmider, der kan påvirke din sundhed negativt.

Hvis du følger ovenstående tre råd, kan du med garanti optimere indeklimaet i hele din bolig. Det behøver ikke være så svært.