Søvnen er utrolig vigtig for os mennesker, og det anslås, at et gennemsnitligt mennesker bruger omkring 1/3 af deres liv i sengen. Det er under søvnen, at kroppen og sindet får mulighed for at bearbejde alle de indtryk og alle de fysiske udfordringer, der har været i løbet af dagen, og derfor fører det også ofte til ubalance, når man ikke får søvn nok.

Der er mange danskere, der døjer med søvnproblemer, og der er ingen tvivl om, at søvnen er vigtig for sundheden. Derfor bør man tage søvnen seriøst og sove sig til en bedre sundhed.

Den dybe søvn er guld værd

Når man snakker om søvn, så gennemgår man forskellige stadier, efterhånden som man sover i løbet af natten – men generelt går man fra let søvn til dyb søvn og tilbage til let søvn igen i løbet af natten. Her handler det om at optimere periode med den dybe søvn, da det virkelig er her, at kroppen har mulighed for at gendanne sig selv. Den dybe søvn er guld værd, og derfor bør man forsøge at optimere denne del af ens søvnmønster.

Der er mange måder, at man kan få længere perioder med dyb søvn, men i bund og grund handler det om stilhed, mørke og tryghed. Trygheden kan komme fra mange forskellige ting, men hvis sengen er i orden, så kan en god kugledyne være en fornuftig investering, hvis man sover dårligt. Kugledynen er ikke kun for folk med mentale problemer, og den tryghedsskabende følelse er én man virkelig påskønner, når man prøver dynen på egen krop.

Fjern forstyrrende elementer fra sengen

Mange mennesker har en tendens til at have deres telefoner liggende ved siden af sengen, når de lægger sig til at sove – og mange har også et fjernsyn tændt, når de går til ro. Disse elementer kan være med til at forstyrre søvnen, og her er telefonen særligt en synder, da kroppen skal forholde sig til lyden af notifikationer natten lang.

Derfor er det vigtigt at få fjernet alle de forstyrrende elementer, hvis man gerne vil prøve at sove sig til en bedre sundhed. Forsøg at lade telefonen ligge i et andet rum om natten – man mærker forskellen meget hurtigt.