Er du også træt af årlige forkølelser og snue, og har du en fornemmelse af, at der mangler noget i din hverdag, der måske kunne afhjælpe det? Så er denne guide lige noget for dig. Ved at læse med bliver du klogere på, hvordan og hvorfor yoga kan påvirke immunforsvaret positivt – og også afhjælpe en masse andre helbredsmæssige problemer.

Antiinflammatorisk effekt

Mange mennesker lider i dag af kronisk inflammation, der viser sig som forskellige fysiske udfordringer. På kort sigt er inflammation godt – men ikke på lang sigt. Flere forsøg har påvist, at regelmæssig yogapraksis har en antiinflammatorisk effekt på kroppen, der styrker helbredet.

Yoga har faktisk også vist sig at være særdeles behjælpelig, når det kommer til vægttab. Yoga styrker nemlig fordøjelsen, der spiller en vigtig rolle i udskillelsen af affaldsstoffer. Derudover virker det anti-stressende, og kroppen holder af den grund ikke på fedtet.

Sådan kommer du i gang

Hvis du aldrig har dyrket yoga før, og måske forbinder det med unge, slanke piger, kan det meget hurtigt virke ekstremt og uoverskueligt. Men det behøver det faktisk slet ikke at være – for man kan selv gøre meget for at begynde på den afslappende og sunde motionsform. Redskaber og andre praktiske tilkøb er for det meste ikke nødvendigt i begyndelsen. Men at finde det rigtige yogatøj og en god yogamåtte kunne gøre underværker. Du kan se mere på Yogalove.dk og læse mere om, hvad der ville fungere for netop dig.

En anden smart ting er at få afklaret, med hvilket formål du ønsker at dyrke yoga. Er det for at stresse af, blive glad, blive mere fleksibel eller udrense i kroppen? Der findes enormt mange forskellige former for yoga, der alle virker på forskellige områder. Du gør derfor klogt i at undersøge, hvilken form for yoga, der ville passe bedst til det mål, du har sat dig.