Uanset hvem du er, så har du stor glæde af motion. Forskningen viser, at du kan minimere risikoen for et næsten uendeligt antal livsstilssygdomme ved at dyrke regelmæssig motion. Motion er altså godt for os, men kommer dog alligevel med visse risici. Uanset om du er eliteatlet eller hyggemotionist, så løber de fleste nemlig på et tidspunkt ind i en skade.

Der er selvfølgelig stor forskel på skadeshyppigheden alt efter hvilken sport, du dyrker. Eksplosive sportsdiscipliner med mange hurtige retningsskift er eksempelvis med høj risiko for skader. Det kunne være fodbold, håndbold eller badminton.

Hvorfor bliver nogle oftere skadet end andre?

Du kender sikkert typerne: Der er ham, der altid har ondt et eller andet sted, og så er der ham, der bare tonser igennem til hver eneste træning uden at mærke noget som helst. Der er selvfølgelig visse biomekaniske forskelle på de to personer, og deres gener har ligeledes en stor rolle. Men det er ikke hele historien. Forskningen viser nemlig, at folk der ikke restituerer ordentligt er i langt større risiko for skader. Du kan altså ikke lave om på biomekanikken i din krop, men til gengæld kan du passe godt på den. Og det gør du blandt andet ved at passe din restitution.

Hvordan restituerer jeg bedst muligt?

Restitutionen handler om at give din krop tid til at hele efter et hårdt træningspas. Under træningspasset kommer der små skader, som skal have tid til at blive genopbygget. Det er denne proces, der gør dig stærkere. Giver du ikke din krop lov til at genopbygge, bliver du skadet. Derfor skal du holde nogle hvileperioder efter de hårde træningspas. En god gang massage kan også fremme din krops restitutionsproces. Du kan også massere dig selv ved hjælp af en massagepistol. Køb massagepistol online ved at klikke på linket. Massagen øger blodgennemstrømningen, og heler derved vævet hurtigere.