Har du også svært ved at falde ordentligt i søvn om aftenen? Eller sover du måske dårligt om natten, så du får dårlig søvn og ondt i ryggen og nakken, når du vågner dagen efter?

Så kan det være en god ide at overveje, om du mon skal investere i en ny pude, som bedre kan aflaste din trætte krop om natten, så du faktisk er veludhvilet og frisk dagen efter. Læs med her og find ud af, hvilken hovedpude du skal vælge til netop din bedste søvn.

Vælg hovedpude ud fra din sovestilling

Os mennesker sover i meget forskellige stillinger om natten, og der er faktisk stor forskel på, hvordan ens hovedpude skal være ud fra ens sovestilling. Derfor kan det være en god ide at researche lidt om, hvordan ens egen sovestilling er, når man skal finde en ny hovedpude.

Du kan for eksempel en aften holde øje med, hvordan du ligger mest behageligt, når du skal til at falde i søvn. Er det på ryggen, på maven eller måske på siden?

De forskellige sovestillinger

Hvis du sover meget på ryggen, skal du vælge en pude, som støtter mest under din nakke. Her kan det for eksempel være gavnligt at vælge en pude med ergonomisk formet skumkerne, som kan forme sig efter netop din nakke og hoved.

Det vil være en god anatomisk sovestilling, da dit hoved, din nakke og din rygsøjle vil forblive i en neutral position hele natten, og du kan på den måde undgå de irriterende smerter og ubehag, der kan komme i nakken, ryggen og hovedet efter en hård nat.

Hvis du sover meget på siden, skal du vælge en hovedpude, som støtter din nakke meget. Her bør højden svare til din skulderbredde, så du undgår at få en mærkelig sidebøjning af nakken, mens du sover. Så kan du også undgå de irriterende smerter i nakken, da din pude vil aflaste din nakkemuskulatur.

Sover du på maven?

Hvis du derimod elsker at sove på maven, kan det være mest gavnligt for dig at vælge en flad pude. Når du sover på maven, kan en for høj pude tvinge din krop ud i unaturlige positioner, som kan give smerter og ubehag, da du får fastlåst dit hoved og din nakke i den samme yderposition i rigtig mange timer hver dag. Dette kan i sidste ende også give rygsmerter, da det påvirker din rygsøjle.