En god nattesøvn er noget, de fleste af os drømmer om. En god nattesøvn har betydning for dine vågne timer, og det kan være afgørende for din almene sundhed, at du sover godt. Har du problemer med nattesøvnen, så kan du med fordel læse med her.

Hvorfor skal vi sove?

Formålet med at sove er, at få hvile, mens din krop og hjerne bearbejder dagens indtryk og din krop bliver restitueret. Et voksent menneske har brug for at sove 7-9 timer hver nat og har du problemer med at sove om natten, så ved du også, at søvn er vigtigt for, at du kan fungere i hverdagen. For lidt søvn gør dig synligt træt om dagen, men det giver også andre problemer. For eksempel problemer med at koncentrere sig, med at huske og en kortere lunte. Søvnmangel kan gå en enkel nat eller to. Det kan de fleste leve med. Men når du ikke sover over længere tid, kan det begynde at påvirke dit helbred. Faktisk ved man, at mangel på søvn kan nedsætte dit immunforsvar og øge din risiko for at få diabetes, overvægt, hjerteproblemer med mere. Derfor er det vigtigt, at du prioriterer din nattesøvn. Hver nat.

Tips til en bedre søvn

Vil du gerne opnå en bedre nattesøvn, er der nogle ting, som du selv kan gøre. Først og fremmest skal du prioritere din nattesøvn. Skal du op kl. 7, så skal du ikke sidde oppe til kl. 2. Prioriter at gå i seng i ordentlig tid hver aften og få en god døgnrytme. Forsøg om du kan slappe af en times tid, før du går i seng. For at komme ned i gear. Lad for eksempel være med at dyrke motion for tæt på sengetid. Du bør heller ikke drikke koffeinholdige drikke som kaffe, te eller energidrikke om aftenen. Alkohol og store madindtag sent om aftenen, kan også have en dårlig indflydelse på din søvn. Og lad nu være med at drikke for meget vand, så du er tvunget til at stå op og tisse om natten. Et godt sovemiljø er vigtig for din nattesøvn. Få fjernsynet og andre forstyrrende elementer ud af dit soveværelse. Der skal være plads til, at du kan sove og trække vejret. En god seng med gode madrasser, den bedste hovedpude, som passer til din ergonomi, kan også have stor indflydelse på, om du sover godt.