Proteinbarer er gode for fitnessentusiasten der gerne vil opbygge muskler. For at opbygge muskler skal der protein til, og det er ofte med dette formål, at folk vælger at købe proteinbarer. Der findes andre slags barer, men proteinbarer har et højere indhold af protein end andre barer.

Du kan købe proteinbarer i de fleste supermarkeder, sportsbutikker og fitnesscentre. Køb proteinbarer online – så har du et bredere udvalg, og kan købe proteinbarer i bulk og spare penge.

Forskellige typer proteinbarer?

Der findes kort sagt to forskellige slags proteinbarer. En slags der er beregnet til måltidserstatning og en slags der er beregnet som post workout, altså snack efter træning. Måltidserstatningsproteinbarer er til dig, der gerne vil tabe dig. De indeholder protein og få kalorier, som muligt. Post workout proteinbarer er til dig, der gerne vil opbygge muskelmasse og få energi efter en hård træningssession. Disse proteinbarer har et højt indhold af proteiner samt kulhydrater, og dermed flere kalorier.

Hvornår er det bedst at spise proteinbarer?

Proteinbarer bør ikke erstatte en balanceret kost. Det anbefales ikke, at du erstatter proteinbarer med et måltid mere end 3 gange om ugen. Det kan for eksempel være morgenmad. Hvis du ikke er god til at få spist morgenmad, er det en super idé at spise en proteinbar om morgenen.

Det er godt at spise en proteinbar efter en træningssession, så du får noget energi og nærer dine muskler. Sørg for en proteinbar med højt indhold af protein, hvis det er til efter træning. Du kan læse mere her.

Du kan spise en proteinbar som et alternativ til en usund snack. Det er især godt at spise en proteinbar en times tid inden du skal træne. Det er en dårlig idé at træne på fuld mave, så sørg for at have indtaget let uden at være for sulten.