B12 er et vigtigt vitamin. Det er nemlig centralt, når det kommer til dannelsen af nye røde blodlegemer. Derudover bidrager B12 også til, at dit nervesystem fungerer, som det skal ligesom, at det er med til at mindske træthed og udmattelse.

Vitamin B12 har ligeledes betydning for opretholdelsen af et normalt fungerende energistofskifte og immunforsvar. En mangel på B12-vitamin kan have en stor effekt på dit generelle velvære og påvirke dit helbred markant. Der er derfor mange gode grunde til, hvorfor du bør tænke over at få nok B12-vitamin.

Sådan får du B12-vitamin

Kroppen kan ikke selv danne B12-vitamin. Du skal altså have denne type vitamin på en anden måde. Det sker enten gennem kosten eller i form af et tilskud. Hvis du er veganer, og du slet ikke spiser kød, fisk eller mælkeprodukter, så er det vigtigt, at du især er opmærksom på at købe et tilskud af B12-vitamin.

Vælg mellem forskellige former for B12-vitamintilskud

Det er muligt at vælge mellem en del forskellige former for B12-vitamintilskud. Når det kommer til helsekost, kan du vælge mellem alt lige fra kapsler til tabletter, spray, sugetabletter, smeltetabletter og tyggetabletter.

Der vil derfor med garanti være et tilskud, som passer præcis til dine ønsker og behov. Det er vigtigt, at du vælger den type, der er bedst for dig.

Hvilke fødevarer indeholder B12-vitamin?

Der er selvfølgelig også madvarer, som indeholder B12-vitamin. Det gælder for eksempel leverpostej, der i visse fiskepålæg samt røget kød, sild og æggeblomme. Hvis du er vegetar eller veganer, kan du få tilskud af B12-vitamin gennem ost og mælkeprodukter såsom mælk, yoghurt og æg.

Derudover kan der være vegetabilske produkter, der er tilsat B12-vitamin samt kosttilskud som f.eks. alger, myseprotein samt sojaprodukter.

Hvor meget B12-vitamin har jeg brug for?

Det er svært at sige helt præcist, hvor meget B12-vitamin du har brug for. Det afhænger nemlig af din alder samt andre faktorer som f.eks. hvor aktiv du er, dit forbrug af alkohol og rygning. Hvis du er i tvivl om, hvor meget B12-vitamin du har brug for, kan du med fordel kontakte din læge eller apotek. De vil være i stand til at give dig den helt præcise dosis, som passer til netop dine behov.

Hvornår skal jeg tage B12-vitamin?

Det anbefales, at man tager sine vitaminpiller eller kosttilskud sammen med et måltid. På den måde er der større chance for, at din krop kan optage de næringsstoffer, som den har brug for.

Hvis du har svært ved at huske at tage dine vitaminpiller, kan det være en god idé at sætte et alarm på din telefon. På den måde kan du få hjælp til at få et regelmæssigt indtag af dine vitaminpiller og kosttilskud.

Husk at kosttilskud ikke kan stå alene, det er vigtigt med en sund og varieret kost.