Dette indhold er sponsoreret 

I et landbrugssamfund som Danmark er vi glade for mejeriprodukter og forskellige slags kødpålæg på rugbrødsmaden. Flere af de produkter, der er den faste bestanddel i danskernes morgenmad, frokost og aftensmad er samtidig også de fødevarer, der øger kolesterolniveauet i kroppen. Hvis man ikke tænker over, hvad man spiser, er der risiko for at få et forhøjet kolesteroltal og åreforkalkning, og det er derfor vigtigt at gøre noget ved problemet i tide. Hos din praktiserende læge, kan du få målt dit kolesteroltal, der indikerer, og det er en god indikator for, om du skal omlægge dine kostvaner. Der er nemlig gode muligheder for selv at ændre de forhøjede værdier igennem Kolesterolsænkende kost

Gør dit spisekammer til naturens medicin 

Det er altid en god idé at du rådfører dig med din egen praktiserende læge, når det drejer sig om din sundhed. Hvis du derfor allerede har fået målt dit kolesteroltal hos din læge, bør du naturligvis lytte til lægens anvisninger for, hvorvidt det er nødvendigt at spise kolesterolsænkende medicin. Når det så er sagt, er det vigtigt at understrege, at det forhøjede kolesteroltal i høj grad skyldes dine gamle spisevaner, hvorfor kosten derfor også kan bringe dit kolesteroltal tilbage i balance igennem indtaget af kostfibre, de umættede fedtkilder og masser af frugt og grønt. Hvis du synes, at det lyder uoverskueligt at skulle regne ud hvilke produkter, der har et højt eller lavt indhold af kolesterol, kan du spare dig selv for meget tid og energi ved at anvende en Tabel over kolesterol i mad. På den måde kan du hurtigt danne dig et overblik over, hvilke produkter du skal prøve at skære ned på.

Tommelfingerreglerne i dine spisevaner 

Den første huskeregel er, at du stort set ikke kan få for mange kostfibre igennem fuldkornholdige kornprodukter i form af groft brød, müsli og havregryn. Derudover er det en almen tommelfingerregel, at du skal spare på det mættede fedtkilder, og her er det heldigvis nemt at huske på, at det er de produkter, der forbliver faste ved stuetemperatur til fordel for olier, som er flydende. Fisk er sund, og fisk indeholder nogle af de vigtige næringsstoffer, som kroppen har brug for. Du bør dog forsøge at spise færre produkter bestående af fiskerogn, kaviar eller lever fra fisk eller pattedyr. Som før nævnt er frugt og grøntsager højt på listen over de fødevarer, der virker kolesterolsænkende. Med det anbefalede daglige indtag af frugt og grønt på i omkring 600 gram, er du derfor – sammen med de øvrige anbefalinger – godt på vej til at sænke dit kolesteroltal igennem kosten.