Rygproblemer er blandt de mest udbredte gener i den danske befolkning. I takt med at vores arbejde er blevet mere og mere stilsiddende og mindre og mindre aktivt, er vi alle blevet mere udsatte når det kommer til rygskader.

Men hvorfor forholder det sig egentlig sådan? Hvad har vores arbejde med rygskader at gøre? Hvad kan vi gøre i dagligdagen for at undgå dem? Og Hvad kan vi gøre hvis skaden er sket? Få svaret på dette og en række andet, i denne lynguide til rygproblemer.

Problemet kort fortalt

Rygproblemer har været et stigende problem i Danmark i en del år efterhånden. Dette skyldes en række ting, men vores i tiltagende grad stilsiddende arbejde er en af hovedsynderne. Dette er der en række årsager til. For det første, er der mange der sidder i de samme stillinger i lang tid foran computerskærmen. Sidder man så i en ikke-hensigtsmæssig stilling, kan dette på sigt give problemer med ryggen.

En anden ting er, at kroppen, herunder ryggen, er lavet til at blive brugt. Selvom man selvfølgelig kan overbelaste ryggen, skal den faktisk bruges og holdes i gang. Så hvis din hverdag primært foregår på kontorstolen, kan det igen på sigt være dårligt nyt for ryggen. Også selvom du træner kan det være et problem, hvis du for eksempel kun træner i weekenden og ikke holder dig i gang i løbet af ugen.

Eksempler på problemet

Der er mange forskellige rygproblemer og det er ikke altid lige let at diagnosticere hvilken man har. Det er ikke alle der kommer af inaktivitet, men mange har dog inaktivitet og stilstand i hverdagen som mulige årsager til problemet. Et eksempel på dette kunne være akutte nakkesmerter.

Akutte nakkesmerter kan komme i mange variationer og det er meget forskelligt hvor smertefulde de er. Der kan være tale om alt fra stivhed til smerter der er så stærke at de påvirker din evne til at arbejde og hele din hverdag.

Nakkesmerter har også mange forskellige årsager. En af disse er selvfølgelig, som det er tilfældet med mange rygproblemer, ulykker. Men igen kan inaktivitet i hverdagen også medvirke til problemerne. Særligt hvis du ikke får gjort noget ved dem.

Hvad kan du gøre?

Forebyggelse er en god ting at gør når det kommer til rygproblemer. Selvfølgelig kan du aldrig dække dig helt ind, men du kan forebygge ting som nakkesmerter hvis du tager dine forholdsregler – særligt hvis du har et lidt stilsiddende job. Her er det helt vigtige og centrale at du holder dig i gang i hverdagen, også hvis du træner i weekenden.

Der behøver ikke være tale om noget kæmpestort. Alt afhængigt af hvad du vil forebygge, er der en række øvelser du kan lave ved dit skrivebord. Udstrækninger ved skrivebordet kan være en god måde at holde rygge i gang. Ellers er det også vigtigt at få bevæget sig lidt. Har du mulighed for det, kan du for eksempel gå lidt længere efter frokost i din frokostpause.

Når skaden er sket

Hvis du har fået rygproblemer, er forebyggelse jo ikke meget værd. Her skal du så have hjælp til behandling. Der er en række veje at gå. Er der tale om en ulykke er det nok til lægen du bør gå, og denne vil så sende dig videre til en fysioterapeut. Er det dog gener i hverdagen, kan du overveje at opsøge en kiropraktor.

Alle kan gå til kiropraktor, og disse er specialuddannede til at behandle bevægeapparatet, herunder ryggen. Du behøver dog ikke kun gå hvis du ved hvad du fejler. En kiropraktor kan også hjælpe med diagnosticering af dine rygproblemer og derefter finde den behandling der lige passer dig.