Har du lige født, så gør du klogt i at træne din bækkenbund, siden dette er ét af de steder, hvor en del kvinder virkelig kan mærke konsekvensen af graviditet. Men hvordan griber du træning af din bækkenbund an? Du behøver ikke prøve dig frem med metoder her. Der findes allerede forskellige øvelser, du kan give dig i kast med for at træne bækkenbunden, så din krop vil komme ovenpå igen.

Find simple bækkenbundsøvelser online at give dig i kast med

Online kan du finde videoguides med simple bækkenbundsøvelser, du uden videre kan begynde at prøve dig af med. Når du på et tidspunkt føler dig tryg ved øvelserne, kan du som det næste hoppe på et online forløb inden for funktionel træning for kvinder, der fokuserer ikke bare på træning af bækkenbund, men på hele kroppen. Forud for et træningsforløb bør du få grønt lys ved et lægetjek.

Husk at lade en læge sige god for, du træner lige efter graviditet

Nu bør du ikke begynde at træne øjeblikkeligt efter kejsersnit eller vaginal fødsel. Giv lige kroppen et par måneder til at hele i, hvis du fødte ved kejsersnit, og ca. seks uger ved vaginal fødsel, før du giver dig i kast med funktionel træning for kvinder – og som sagt bør en læge først lige fortælle dig, om det i din situation er klogt at begynde træne. Hvad kan du fx få ud af et online træningsforløb?

Drøft dine personlige udfordringer med en fysioterapeut

Udover at du kan få træningsvideoer og hjælpematerialer stillet til rådighed, kan du ved visse forløb også få adgang til individuelle sessioner med en fysioterapeut. At kunne drøfte dine evt. personlige udfordringer med en kompetent sparringspartner er godt, da du sagtens kan opleve problemer, som andre kvinder ikke døjer med, der får betydning for det træningsprogram, som du bør gøre brug af.