Dette er sponsoreret indhold

Uanset om madpakken er til børnene eller til én selv, kender de fleste følelsen af, at have mistet inspirationen til at smøre en indbydende madpakke. Når aftenen melder sig, pligterne er afrundet, og madpakken skal ordnes, inden sengetid, kan det være svært at finde på en delikat løsning. Køleskabets typiske indhold betyder, at man ofte ender med at tye til den klassiske version: rugbrød. En fiberrig, nærende og umiddelbart sund mulighed, men absolut ordinær, og en smule kedelig. Herunder finder du inspiration til en ny version af den ellers banale madpakke. Især for børn, og unge, gælder det, at de får en varieret kost, mens de er i udvikling, således kroppens behov dækkes, og energiniveauet bevares. Her kommer kostpyramiden ind i billedet som en afgørende faktor at tage udgangspunkt i, når det skal besluttes, hvad madpakken skal bestå af. Grøntsager, fiber, lidt sødt, lidt salt og måske lidt kød. Madpakken skal så vidt muligt være afspejlet af kostpyramiden. Mad og drikke er vigtigt for børnenes ve og vel, og har stor indflydelse på deres generelle trivsel, men der er naturligvis også andre faktorer, der spiller ind

Mættende mad og salte snacks 

En let løsning, til selve hovedmåltidet i madpakken, kan være en portion af aftensmaden fra dagen før. Lasagne eller lignede, der kan varmes eller nydes koldt, er essentielt at have med. Hvis man har rester som ost, skinke, ketchup, eller andre ingredienser, kan man komme dem i pizzasnegle eller lave minipizzaer. En nem og lækker løsning, der falder i enhver smag, store som små. De små lækkerier kan fryses ned, og tages op om morgen, hvor de sagtens kan nå at tø i madpakken, så de kan spises til frokost. Sidst, men ikke mindst, er stænger af agurk, gulerødder, bladselleri eller andre grøntsager en god og indbydende måde at få grøntsager på . Man kan eventuelt røre en dip eller lave en tzatziki, som man kan dyppe i, og på denne måde gøre grøntsagerne ekstra velsmagende. 

Lidt til den søde tand

Hvis madpakken er til et barn, kan det være en god ide, at lægge en lille seddel i madpakken, hvorpå man skriver at den søde snack skal spises til sidst. Herved sikrer man sig, forhåbentligt, at barnet får den “rigtige” mad inden det søde, og på denne måde stabiliserer sit blodsukker. Desuden er det altid hyggeligt, hvis mor eller far også skriver en lille hilsen. Frugt er sundt og sødt, og et musthave i enhver madkasse. Banan, æbler og pærer eller sæsonfrugter som clementiner, mandariner og jordbær er et hit for de fleste. Ønsker man en lille ekstra sød snack, er en god løsning eksempelvis at lave hjemmelavet myslibarer, små bananpandekager eller snickerskugler, lavet med dadler, peanutbutter og chokolade. Så er madpakken helt klart dagens højdepunkt. 

“Uden mad og drikke duer helten ikke”

Væske er vigtigt for, at vi alle kan fungere gennem en lang og krævende dag. En stor drikkedunk får os ofte til at indtage mere væske, end man måske umiddelbart har lyst til, men det er godt til kroppen. Mange børn, unge og endda voksne kan have svært ved at koncentrere sig, og holde fokus gennem en lang dag i skole eller på jobbet. Danskvand med lime og mynteblade er frisk og lidt lækrere end almindeligt vand uden bobler. Væske, især vand, hjælper på den spændingshovedpine, mange oplever i løbet af dagen. Hvis vand bliver for kedeligt, kan man supplere med en lille brikjuice eller kakao.