Selvom det naturligvis kun kan anbefales at leve dit liv med sunde vaner, både når det kommer til kost og livsstil, så skal det hele ikke kun gå op i at følge stramme livsstilsregler.

Du kan sagtens have en fornuftig livsstil med sunde kostvaner og samtidig få plads til lidt af det søde engang i mellem.

Den sunde kost handler både om at få al den mad og alle de næringsstoffer, du har brug for, og så om balance.

Hvordan du finder den, kan du få ideer til her, hvis du læser med.

Har du særlige behov

Inden vi kommer for godt i gang, er det en god ide, at du først kortlægger, hvad lige netop din krop kunne have brug for, og om du har nogle særlige behov.

  • Lider du af jernmangel?

  • Får du nok kalk til daglig?

  • Er du vegetar?

Lever du med en livsstilssygdom, så kan du også have nogle helt særlige behov.

Som diabetiker for eksempel er det en stor hjælp af at kunne måle dit blodsukker regelmæssigt. Har du hjertesygdom eller en risiko for at få det, så kan kosttilskud som fiskeolie være en god idé. Sådan kan der være nogle specifikke behov.

Lyt til din krop

Hvis du nogensinde har forsøgt at tabe dig ved hjælp af den klassiske slankekur, så har du helt sikkert masser af erfaring med at tælle kalorier. Du har sikkert forsøgt at holde dig til et bestemt antal kalorier om dagen.

Det kan være effektivt, når du vil begrænse, hvor meget du spiser, men kalorier siger ikke meget om, om du får nok af de næringsstoffer, som du har brug for.

Det er nemt at glemme, men når du vil leve sundt, skal du også mærke efter, hvad din krop har brug for. Nogle gange er det noget usundt, men ofte ville et friskt æble være bedre for din krop end en vingummibamse.

Hold øje med varedeklarationerne

Selvom kalorier altså kun kan sige lidt om, hvor sund din kost faktisk er, så kan der være mange fordele ved alligevel at holde lidt øje med varedeklarationerne. Det gælder ikke mindst, når du så engang i mellem får noget usundt.

I stedet for at spise i blinde, så kan det være en hjælp for dig at få en idé om, hvor meget sukker, protein, fedt eller kulhydrat du indtager.

  • Når du laver kage, kan du let holde øje med næringsindholdet ved at bruge en færdiglavet fondant i stedet for at blande din egen

  • Når du vil have pizza, vil en frysepizza kunne fortælle dig mere om, hvad du indtager, end din lokale pizzamand

  • Når du køber en pose chips, vil du også nemmere kunne dele den op, når du ser, hvor meget en portion svarer til

Sådan kan de kedelige tal altså også blive en hjælp. Det kan nemlig være surt at tælle kalorier til hverdag, men det kan også gøre det nemmere for dig at finde plads til det usunde nogle gange.