At miste en, som du elsker meget højt, er en livsforandring. Selvom du har været i stand til at forberede dig selv på at skulle sige farvel, så vil døden altid være et chok for systemet. Sorg er hertil en normal menneskelig følelses – faktisk en proces – men det kan i denne proces være let at miste sig selv til fortvivlelsen. Derfor er det en god ting at være bevidst om, hvordan sorg kan påvirke både krop og sind, når du går igennem en sorgproces. På den måde bliver sorgen mere overkommelig at komme igennem. Herunder er der lidt gode råd til, hvordan du kan passe godt på dig selv, hvis du har mistet en, der stod dig nært.  

Få den rigtige hjælp til alt det praktiske

Det kan være en rigtig god idé at få hjælp til alt det praktiske, der desværre også hører sig til, når der skal afholdes begravelse. Find en god bedemand, der kan hjælpe dig med at få styr på papirer, kiste, iklædning af afdøde, ilægning af afdøde i kiste, koordinering med kapel og alt det andet, der skal være styr på. På den måde kan du fokusere endnu mere på at passe på dig selv, mens du sørger, uden at skulle være bange for ikke at kunne afholde den begravelse, som din elskede, der er gået bor, fortjener. 

Bevæg din krop 

Den rigtige form for fysisk aktivitet kan hjælpe din krop med at frigøre de spændinger og smerter, der kan opstå, når man sørger. Uanset om du tager en afslappet spadseretur, dyrker yoga, løber eller tager i fitnesscenteret, så vil motion bidrage til bedre søvn, mental stabilitet og øget følelse af generelt velvære. 

Spis sundt og drik masser af vand 

Selv de mest basale ting kan virke uoverskuelige, når vi er i sorg, hvorfor det nu er endnu vigtigere at tilføre kroppen energi. Det er vigtigt at passe på kroppen ved at give den regelmæssige, sunde måltider, samtidig med, at du drikker masser af vand. Begge dele vil være med til at forbedre på din mentale og fysiske tilstand. Derudover kan det være en god idé at undgå alkohol, da det kan bidrage til forstyrret søvn og forringe humøret. 

Få den rigtige mængde af søvn 

Hvis du oplever søvnløshed, der relaterer sig til søvnen, kan det være en god idé at tage naturlige midler i brug, der kan hjælpe dig med at slappe af. Det kan for eksempel være et par dryp lavendelolie på hovedpuden, inden du skal sove, en god lydbog eller beroligende musik. Hvis du omvendt sover mere, end du gjorde før tabet af din elskede, er det vigtigt at vide, at det er helt normalt, og højst sandsynligt det, som din krop og dit sind har brug for. Hvis søvnen dog påvirker dig negativt, kan det være en god idé at hjælpe dig selv med at stå op om morgenen ved at øge din eksponering for det naturlige lys. Træk gardinerne fra og lad lyset komme ind.