Hvis du ikke er vant til at motionere eller at være specielt aktiv i din hverdag, så er der mange fordele ved at begynde at være det. Du får en chance for f.eks. at opnå mere overskud og energi, hvilket kun gør din hverdag nemmere. 

Men hvordan kommer du egentlig godt i gang med at motionere?

Undgå at overbelaste dig selv 

Når det kommer til motion og bevægelse, så er det ikke altid bedst at give alt, hvad du har. Specielt hvis du ikke er vant til at motionere særlig meget. Du risikerer nemlig at få skader, hvis du starter for hårdt ud og overbelaster dig selv. 

Det er altid langt bedre at starte stille og roligt ud ved at lave nogle små vaneændringer og gode rutiner i form af gåture, lette træningsøvelser el.lign. 

Hvis du alligevel får smerter i albue, knæ, ryg el.lign., så er det vigtigt, at du får en læge eller en anden behandler til at kigge på det forholdsvis hurtigt. 

Lav en plan der passer til dig 

Når du ikke er vant til at motionere en hel masse, så er det en god idé at lave en overskuelig plan, så du har noget at følge. Det gør det langt nemmere at komme i gang. Det vigtigste er, at du laver en plan, der passer til dig og din hverdag, og at du ikke forsøger at skrue for højt op for dine egne forventninger. 

Motionér sammen med en anden 

Det er nogle gange svært at finde motivation til at blive ved, når først din hverdag går i gang. Derfor er det en stor hjælp og motivationsfaktor at motionere sammen med en anden. Så hvis du kender en, der også ønsker at motionere mere, så er det en god idé at gøre i fællesskab.