Cykling er en effektiv motionsform, som også er nem at gå til og skånsom for din krop – derfor kan de fleste være med. Cykling forbedrer din kondition og kan gøre dig mere udholdende, samt give dig stærkere muskler.

Cykling er blandt andet mere skånsomt for kroppen, da man undgår belastninger som stød, hvilket kan være problematisk ved blandt andet løb. Har du dårlige knæ, er det derfor bedre for dig at cykle end at løbe, da der ikke bliver sendt de samme stød op gennem benet i cykling som ved løb.

Selvom cykling er mere skånsom for din krop end løbetræning, er det stadig vigtigt at du ikke presser din krop for meget for hurtigt. Det er bedst at træne formen stille og roligt op, så kroppen ikke ender med at sige stop. Mange træningsprogrammer, der er lavet til cykling, kan godt virke for komplicerede og videnskabelige for mange mennesker. Det kan dog være en god ide at planlægge din cykeltræning en smule, så du får større udbytte af træningen og ikke bliver træt af det i længden. Vil du begynde at cykle, bliver der herunder givet 7 gode råd til din cykeltræning:

  1. Start gerne med at cykle tre til fire gange om ugen. Flere korte ture i løbet af ugen giver bedre resultat end én lang cykeltur om ugen.
  2. Varier din cykeltræning. Varier mellem hyggelige cykelture og mere krævende intervaltræning. Du kan for eksempel starte med intervaller på tre til fem minutter med et minuts pause. Dog skal du huske at bruge mindst 30 minutter på opvarmning, inden du går i gang med intervaltræningen.
  3. Cykeltræningen skal gradvist intensiveres gradvist. Tommelfingerreglen er at man skal øge intensiteten og træningsmængden med omkring 10 procent om ugen i tre uger. Den fjerde uge tager man en ”restitutionsuge”, hvor man slapper mere af, hvorefter det starter igen.
  4. Træn ikke hårde intervaller flere dage i træk. Det kan både gøre ved at tage en stille og rolig tur dagen efter eller lade være med at cykle den efterfølgende dag.
  5. Varier cykelruten. På denne måde bevarer du lysten til at træne.
  6. Husk udstrækning efter cykelturen. Ved at strække ud efter træningen forebygger du ømme muskler og forstrækningsskader.
  7. Brug det rigtige tøj. Det er en god ide at have træningstøj til alt slags vejr. Fusion har blandt andet en masse forskelligt til din kommende cykeltræning.