Rigtig mange danskere er for dårlige til at få rørt sig på daglig basis, og det er én blandt desværre mange årsager til, at mange danskere hvert år dør af diverse livsstilsygdomme. Motion er essentielt for at holde kroppen ved lige, og der er så mange måder at dyrke motion på, at der næsten ikke er nogen undskyldning for ikke at gøre det.

Hvis du er én af de danskere, der ikke får dyrket al den motion, som du burde, så er det bare med at komme i gang – der er masser af muligheder; uanset, om du leder efter et motiverende fællesskab i en holdsport eller kan lide at udfordre dig selv på egen hånd.

Prøv en masse forskellige motionsformer og find den rette for dig

Når man tænker motion, så tænker de fleste på en løbetur ud i de fri eller på at cykle ud i det danske landskab – og enten er det noget, man elsker, eller noget, man hader. Løb og cykling er nogle af de mest basale motionsformer, men selvom mange sværger til disse, så er det ikke alle, der kan motivere sig til at løbe en tur på egen hånd – og her handler det om at finde ud i nogle gode fællesskaber i stedet.

Fællesskaber er en stor ting indenfor sportens verden, og næsten uanset hvilken sportsgren, man vælger at hoppe på, så kan man forvente et fællesskab med andre i klubben. Dette gælder indenfor både hold- og individuelle sportsgrene, og hvis man er i tvivl om, hvorvidt man har lyst til at dyrke den ene eller anden form for motion, så er det bare med at prøve noget forskelligt af. Man kan hoppe i sit sportstøj fra eliteshoppen.dk og smutte til en gratis prøvetræne eller to i den lokale klub – der er ingen risiko, og det kunne jo være, at man faldt pladask for den givne sportsgren.

Kombinér motionen med nogle konstruktive kostændringer

Hvis man endelig har fundet en motionsform, der motiverer én til at holde sig i gang, så kan man ligeså godt ride videre på bølgen og lave nogle konstruktive kostændringer samtidig. Her er det dog vigtigt, at man træder varsomt, da for store ændringer kan betyde, at man mister motivationen – så man kan med fordel f.eks. vælge at lade slikskålen være i skabet i hverdagene, men stadig spise slik i weekenderne. Dette er blot ét eksempel på konstruktive, små ændringer, som man kan passe ind i sit liv, og selvom ændringerne er små, så er det virkelig noget, der er med til at holde kroppen ved lige. Dermed kan man forhåbentlig undgå nogle af de meget kendte livsstilsygdomme på længere sigt.