Alt for mange danskere lever et mere eller mindre usundt liv, hvor der ryger mange flere kalorier ind, end der bliver forbrændt. Dette er der mange årsager til, men ikke desto mindre er der også mange, der ønsker sig et sundere liv med mere motion. Motion er den måske vigtigste nøgle til et sundere liv, og derfor er det vigtigt, at man finder en træningsform, som man kan gå op i for at holde motivationen i længere tid.

Der er rigtig mange gode motionsformer derude, og uanset om man leder efter en motionsform, der kræver meget eller lidt tid, så er der ingen undskyldning for ikke at komme i gang med at træne jævnligt.

Løbende udvikling er vigtigere end resultater her og nu

Det kan være en hel videnskab at finde ud af, hvilken motionsform man er mest til, og her handler det bare om at prøve en masse forskelligt af. Hvis man gerne vil dyrke en holdsport, så er det bare med at komme ud i klubben og prøve sporten af – hvis man mere er til individuel sport, så kan man prøve at løbe, cykle, svømme eller noget helt fjerde. Motionsformer er der nok af, men det er bare hele tiden vigtigt, at man har fokus på den løbende udvikling i stedet for at hige efter resultater lige nu og her.

Hvis man har lidt for mange kilo på sidebenene, når man benytter chancen for at beregn BMI, så kan det være fristende at presse sig selv til det yderste for at se resultater her og nu. Selvom dette måske er positivt til at starte med, så risikerer man omvendt at brænde hurtigt ud, og så får man ikke skabt en sund vane, der kan farve livet fremover. Derfor bør man bruge mere tid på at planlægge en progressiv udvikling i sin træning, således at man holder motivationen ved lige. Resultaterne skal nok komme, hvis man holder sig til ilden og bevarer optimismen.

Vælg en træningsform med et godt fællesskab

Når man gerne vil have et sundere liv med mere motion og færre kalorier på sidebenene, så handler det i høj grad også om at finde en træningsform, hvor man har et godt fællesskab. Fællesskabet kan være lige dén faktor, som man har brug, hvis man ellers kan have svært ved at motivere sig selv til at træne – og selvom man dyrker en individuel træningsform, så er der med garanti stadig et fællesskab at dyrke ved siden af.

Stort set alle mellemstore byer i Danmark har nogle gode træningsfællesskaber, som man kan blive en del af, og her handler det blot om at give lidt af sig selv for at få tifoldigt igen. Træningsfællesskaberne fås både i klubber, hvor man tilmed har særlige træningsfaciliteter, eller det kan findes gennem sider som Facebook, hvor rigtig mange løbe- og cykelfællesskaber holder til. Her kan man blot melde sig ind og møde op, når der er en fælles træning – og dermed får man en ekstra motivationsfaktor for at træne, da vennerne i klubben regner med, at man møder op hver gang.