Der er rigtig mange danskere på landsplan, der dyrker sport. Det er lige meget, om det er på eliteplan, eller om det bare er for at motionere en smule en enkelt gang om ugen. Skader kan opstå, uanset hvilken sport der dyrkes, og hvilket niveau sporten dyrkes på. Det vil du naturligvis for alt i verden gerne undgå, selvom det ikke altid er muligt. Du kan dog få nogle gode råd her.

Lyt til kroppen

Noget af det der er allervigtigst, når det kommer til at undgå skader som sportsudøver er, at du bliver god til at lytte til din krop – og ikke mindst at kunne kende forskel på forskellige slags smerter. Er det f.eks. ømme muskler, du lider af, kan det måske godt ”løbes væk”. Andre smerter er langt mere alvorlige, og skaden der ligger bag, kan faktisk forværres, hvis den ikke får ro eller måske endda behandling. At lytte til din krop er altså meget vigtigt.

God restitution

Når din krop har været i gang, er den også nødt til at slappe af igen. Dette kaldes populært restitution. Der er forskellige måder at restituere på, hvor du både bare kan slappe helt af, men behandling af musklerne kan også komme på tale. En muskelstimulator kan f.eks. sætte gang i musklerne, så de ikke bliver helt stive og stramme – køb en Compex muskelstimulator her.

Få den nødvendige professionelle behandling

Hvis du er kommet for sent i gang med at lytte til kroppen, og allerede er blevet skadet, skal denne skade naturligvis også behandles. Det kan igen gøres på mange forskellige måder. For det første bør du nok overveje at holde en pause fra sporten i lidt tid. Derudover kan det også være, at der er brug for at se en kiropraktor, en fysioterapeut eller måske endda for en operation.