Squats er nok en af de allermest brugte træningsøvelser i hele fitnessverdenen, og det er der mange gode grunde til. Øvelsen er yderst effektiv for især ben og baller – hvis den altså udføres korrekt. Læs videre og få vores råd til, hvor du kan justere dine squats og få det fulde udbytte af dem.

Sørg for at strække ud – især i benene

Dette huer muligvis ikke visse fodboldspillere, løbere og hardcore vægtløftere – men faktum er bare, at fleksibilitet betyder en hel del for, hvor dybt, du kan squatte. Det påvirker hvor hårdt, du kan belaste dine ben, inden du strækker dem ud, og dermed hvor meget udbytte, du får af dine squats. Ufleksible ben vil selvfølgelig ikke forhindre dig i at fylde kilo efter kilo på vægtstangen – men hvad nytter det, hvis du ikke kan komme længere ned end til et let bøj i benene med knæene langt ude over tæerne? En squat går først rigtigt i bagdelen og lårene, når du får bagdelen bagud med ret ryg og spænder som i en wall-sit. Derfor kan vi kun anbefale, at du sørger for at strække ud i ben og lænd, så du kan få den rigtige vinkel på øvelsen.

Lad ikke tøjet blive en forhindring

Dit træningstøj havde du måske ikke overvejet kunne sabotere dine squats – men faktisk er det et problem, som især mange kvinder kæmper med. Selvom mange fast fashion-butikker sælger billige tights, er de på ingen måde skabt lige: Enten viser de sig at være totalt gennemsigtige i det forkerte lys – eller også strammer de så meget omkring bagdelen, at der er god grund til at bekymre sig om, om de sprækker, hvis du squatter for dybt. Lad for Guds skyld være med at brænde dine penge af på billige tights, du hele tiden vil skulle skifte ud. Invester i stedet for i en solid samling af funktionelle træningstights, som er squat-sikre og vil holde i lang tid uden problemer.

Ret op på din holdning

Nej, du er ikke til en ballettime – men en dårlig kropsholdning holder ikke i længden i nogen form for fysisk udfoldelse. Det er meget muligt, at du lige i det øjeblik, du står og skal squatte, kan komme dybere med en krum ryg – eller at du måske endda føler, det er nødvendigt for at få momentum til at komme op igen med vægtstangen på ryggen. Men bliver du ved med dette, er du næsten garanteret en ubehagelig lændeskade – så hvis du ønsker en sund ryg, kan en sjusket holdning ganske enkelt ikke betale sig.