Mange forbinder måske det at komme i form med svære øvelser eller udmattende løbeture, men at gå ture kan faktisk også være meget gavnligt for din krop – også hvis du vil i bedre form.

Det er for mange en fysisk aktivitet, som er en helt naturlig del af hverdagen, hvad end du er meget aktiv eller ej. Måske går du flere tusinde skridt dagligt, eller måske er det kun mellem husets rum, du opnår dagens skridt.

At det er så naturlig en aktivitet at gå rundt, skal ikke lade dig narre. De længere vandreture kan nemlig være lige så gavnlige som mange andre former for træning.

Læs mere her, hvis gåture er noget, du er interesseret i.

Derfor er vandring så gavnligt

Der er altså mange fysiske fordele ved at gå ture. Derfor kan det også sagtens erstatte andre former for træning. Nogle af fordelene for din krop er blandt andet:

  • Du kan træne dine muskler

  • Du kan træne din puls

  • Du kan styrke dine led

Derudover er det faktisk også mentale fordele ved at vandre, og derfor kan det for nogen også virke som et frirum. Hvor en tur i træningscentret kan være svært at tage sig sammen til, fordi det jo er forbundet med at presse sig selv og sin krop, kan gåturene virke mere afslappende.

Nogle af de øvrige fordele ved det er altså:

  • Du kan få tid til bare at tænke

  • Du kan forbedre din orienteringsevne

  • Du får frisk luft og sol på kinderne

Det er altså ikke kun for de stærke ben, du skal gøre det.

Få mere ud af turene med godt vandreudstyr

Hvis du vil have større glæde af dine ture, så findes der masser af vandreudstyr, som både kan gøre det mere behageligt og mere gavnlig at gå dine ture.

Fodtøj

Noget af det, du kunne overveje at anskaffe dig, er for eksempel nogle gode sko.

Hvis du går på længere vandreture i det fri, så vil du få stor glæde af et par gode vandresko eller -støvler. De sidder nemlig godt på foden og giver dig en god støtte.

Hvis du primært går på fortove eller cykelstier, så vil et par almindelige træningssko måske også være tilstrækkeligt.

Vandrestave

Du har måske allerede set dem, for de er meget populære blandt dem, der kan lide at gå lange ture. Vandrestave kan nemlig give dig en god støtte.

For det første kan de nemlig være med til at tage en del af den store belastning, som ellers ville gå udover den nedre del af din krop. Det betyder også, at din overkrop samtidig vil få noget ud af vandreturene.

For det andet kan de også hjælpe dig med at holde en god balance og derved også sikre, at du har en korrekt kropsholdning.

Det mindre tilbehør

Der er også andet tilbehør, som du kunne få glæde af som for eksempel:

  • Pandelampe

  • Kompas

  • Reflekser

  • Vabelplaster m.m.

Den slags er dog særligt gavnligt, hvis du går på længere vandreture – eller går om aftenen.