Kroppen holdes sund og rask med regelmæssigt motion og en varierende kost, men med danskernes travlhed er det ikke alle, der følger de gode sundhedsråd. Studier viser, at danskerne bliver mere inaktive og derfor mere overvægtige, hvilket i sidste ende resulterer i en række livsstilssygdomme, som kan være svære at få bugt med igen. Er du en af dem, som har en usund livsstil, men som ønsker at ændre den, så kan du her blive meget klogere på, hvordan du kommer i gang med at løbe og derved skridtet tættere på en ny og forbedret livsstil.

Start stille ud

Når man har motivationen til at ændre sin livsstil, kan det være fristende at starte med alt på én gang. Det er dog sjældent den bedste måde at gøre det på, da man hurtigt vil blive overvældet grundet uoverskueligheden. De dårlige vaner vil stille og roligt tage over igen, og så er man tilbage til udgangspunktet. Når du ønsker at ændre din livsstil, skal du gøre det i et roligt tempo, så både din krop og sind kan være med. Rent fysisk er løb hårdt ved kroppen, og er du nybegynder, er det vigtigt, at du starte stille ud for at undgå skader og gener. Følg eventuelt et program så du får opbygget en god grundform.

Husk at give kroppen ro

Det lyder måske ikke særligt motiverende, men når du begynder at motionere mere og spise sundere, vil din krop og dit sind måske gøre modstand, da mennesket er meget imod nye vaner. Eksempelvis er det vigtigt at restituere efter løb, selvom det at blive på sofaen ikke lyder fornuftigt. Bliv klogere her i forhold til hvordan du restituerer bedst. Rent mentalt er det også vigtigt at give dig selv lov. Lad vær med at forbyde al usund mad og inaktivitet. Gør det med måde.