Hvert år får mange danskere stress, og det skyldes ikke kun urimelige arbejdsbetingelser og vanvittige deadlines. Et stort problem når det kommer til stressrelateret sygdomme på arbejdspladsen, så er det, at mange af os ikke bevæger os nok.

Her er et fitnessabonnement sjældent nok, da vi bruger timevis på vores arbejde. Derfor bliver vi nødt til at få et nyt fokus med mere motion i arbejdstiden.

Det starter med ledelsen

Det er især ledelsen, som skal tro på, at det er en god idé at dyrke motion i arbejdstiden. Vores råd er, at I ikke vælger at basere noget på tro. I stedet så prøv det at se, hvad der sker.

Motion i arbejdstiden har vist sig at øge produktiviteten gevaldigt for ansatte, og det kan i sidste ende også mærkes på bundlinjen.

Motion i arbejdstiden kan være, at I starter morgenen med at løbe en fælles tur. Det kan også anbefales, at I får et løbebånd, så man kan gå alle sine 10.000-15.000 skridt, mens man er på arbejde. For det er sjældent, at ansatte orker at gå en masse, når de har fri. Desuden skal man også helst bevæge sig hver eneste time.

Rejs jer op på samme tid

Det anbefales, at man står op hver eneste time. I kan prøve med at indføre en fælles alarm, som giver alle ansatte besked om, at det er tid til at rejse sig op. Her kan det være en god idé, at man forlader sin computer og laver noget andet.

Alt for tit løber vi tør for energi, fordi vi står og glor på en computer hele dagen lang. Alt forskrning viser, at hjernen har brug for at slappe af og lave noget andet.

Motion i arbejdstiden vil gavne de ansattes hjerne, da motion har vist sig at styrke og holde vores hjerne ung.