Vi hører det ustandseligt, men det bliver det ikke mindre sandt af: Det er vigtigt for dit helbred, at du får bevæget kroppen nok til at få pulsen godt op i 30 minutter om dagen. Sørger du for, at det sker dagligt – eller så tæt på som muligt – vil der være et hav af fordele at høste. Nogle af de vigtigste er, at du forebygger utallige sygdomme, hvilket på sigt giver dig et længere liv. Og hvem vil ikke have det?

Men som du nok også ved, så er det lettere sagt end gjort. Derfor har vi her i artiklen dykket ned i, hvorfor det er så vigtigt at få pulsen op hver dag, for at motivere dig – og vi giver også et par gode råd til, hvad du kan gøre for at komme i gang og holde gejsten oppe på længere sigt.

Sæt hjertemusklen på arbejde og boost forbrændingen

Når du sætter kroppen i bevægelse, så du har svært ved at snakke normalt – i 30 min. om dagen for voksne eller 60 min. for børn og unge – så styrker du en af din krops suverænt vigtigste muskler: Hjertemusklen.

Du træner den til at være mere effektiv, når den skal pumpe blod og ilt rundt i kroppen, hvilket øger din forbrænding. Dagligt pulsarbejde har også den kæmpe fordel, at det forebygger livsstilssygdomme og lægger grundstenene for et længere, sundere liv.

Spar tid og penge: Træn, hvor du kan

Selvom der er mange meninger om, hvad den bedste all-rounder-sportsgren er, så er der alligevel én præmis, alle kan blive enige om: Den bedste motion er den, du rent faktisk får dyrket.

Så hvis du keder dig ihjel til bike-timer eller hader roning som pesten, kan det i og for sig være ligegyldigt for dig, hvor gode de er til at få pulsen op. Brug i stedet din energi på noget, der giver mening for dig: Køb et par løbesko her og spar penge på dyre, månedlige fitnessmedlemsskaber, hvis du har nok i naturens åbne vidder.

Meld dig ind i en squashklub og dyrk fællesskabet med en god kammerat. Begynd til dans eller fægtning. Tons igennem til boksning et par gange om ugen – eller noget helt andet.

Så længe, du er begejstret, virker det. Du lægger mere energi i motionen, når du brænder for den, og jo højere intensitet, du træner med, jo kortere tid behøver du at bruge på at få pulsen op hver dag – smart, ikke?