Skrevet i samarbejde med RejseGear.dk

Uanset om du er afsted på den helt store backpackerrejse til Asien, en hyggelig uges getaway i en europæisk hovedstad eller om du bare ligger på den danske vestkyst i forbindelse med din sommerhustur, er det typisk lig med X antal dage væk fra træning.

Du har opbygget din form, og det vil være ærgerligt, hvis du kaster det hele væk ved at være inaktiv i en uge eller to, tænker du sikkert.

Sådan er der i hvert fald rigtig mange der tænker. Men problemet er slet ikke så stort, som det godt kan lyde.

I forhold til at vedligeholde en form, kræver det en betydeligt mindre indsats end det at opbygge formen i første omgang. Det betyder altså, at selvom der går lidt for meget afslapning og ferie i det, så er problemet ikke så stort.

Medmindre du er væk i betydeligt længere tid end et par uger.

Når det så er sagt, er det klart, at optimal vedligeholdelse også kræver en smule indsats. Selvom det er muligt for dig at slappe af i et par uger uden større konsekvenser, skal du naturligvis stadig i gang – både for at vedligeholde, men i særdeleshed for at holde dig aktiv.

Derfor har vi herunder skrevet et par forslag til træningsmetoder, som du kan bruge på ferien. Både for at skabe en diversitet i din træning – og naturligvis også for, at du kan udnytte lidt af din ferie til en kombination af udforskning og vedligeholdelse.

Sprintintervaller

For mange er det styrketræning, der trækker mest. Vi vil næsten vove at påstå, at det er majoriteten, som søger inspiration til vedligeholdelse af formen på ferien, er personer, som efter et par dage savner omklædningsrummet i Fitness World.

For denne type personer har vi erfaret, at det ikke er tilstrækkeligt at smide løbeskoene på og løbe 10-15 km. Der er simpelthen brug for mere udfordring og en lidt mere dynamisk træningsform.

Dette er sprintintervaller svaret på. Her har du nemlig mulighed for at lave en træningsform, som både er spændende og rigtig god til efterforbrænding.

Det er helt oplagt at kombinere denne træningsform med cirkeltræning, så du også får dækket styrketræning. Dette kan være i form af kropsvægtsøvelser eller blot medbringelse af en træningselastik.

Udnyt dine medrejsende

Her er det ligemeget om du er afsted med venner, familie eller din kæreste. Hvis du kan få inddraget dine medrejsende i de fysiske aktiviteter, har du både mulighed for at gavne hele fællesskabet og i samme ombæring skabe nogle sjove og udfordrende rammer for hinanden.

Svømning i havet / poolen

Hvis du er i nærheden af vand, er det helt oplagt at gøre brug af det. Svømning er en formidabel træningsform, som kan være udfordrende til enhver person – uanset form, størrelse og træningshistorik.

Som nævnt tidligere kræver det ikke en stor indsats at vedligeholde formen – det hele handler blot om, at du kommer i gang med en type aktivering af kroppen.